Vijf vragen aan regisseur Ignace Cornelissen

Nu donderdag 10 oktober gaat de theatervoorstelling 'Woesten' van Ignace Cornelissen en OpMaat in première in de Warande. De cast repeteert deze week in de Warande en legt er de laatste hand aan de voorstelling.

We konden regisseur Ignace Cornelissen even strikken en stelde hem vijf vragen:

  1. Je bent geen onbekende in dit huis. Wat is jouw eerste herinnering aan de Warande? Jaren zeventig. De schouwburg is nog in aanbouw. In de centrale hal is een ruimte met zwarte doeken afgebakend. Daar vindt 's avonds een optreden van Elly en Rikkert plaats.

  2. Je bent al heel lang actief in het theater. Wat is er volgens jou veranderd t.o.v. zeg maar 30 jaar geleden? Het kunstenveld is enorm gegroeid. Er is een immense instroom van nieuw talent uit verschillende kunstopleidingen. Dat zorgt voor een heel divers aanbod in de podiumkunsten. Podiumkunsten beperken zich niet enkel meer tot de klassieke zalen, maar spelen op heel verschillende locaties. Loopbanen van kunstenaars lijken korter te worden. Veel mensen doen iets in het theater om enkele jaren later iets totaal anders te gaan doen. Het grote aanbod gaat soms wel ten koste van het aantal speelbeurten. Verhouding productie-presentatie is soms wat onevenwichtig. Daarom ben ik vorig jaar gestart met een nieuwe organisatie OpMaat, een open platform dat mijn artistieke werking verbindt met de ontwikkeling van jonge kunstenaars. OpMaat wil opdrachtgeverschap op maat ontwikkelen en creëert voorstellingen, lezing-performances, theater- en kunstenparcours of nog uit te zoeken formats in samenspraak met culturele maar ook met niet- culturele partners voor zowel de schouwburg als daarbuiten op andere plaatsen. Per project zoekt OpMaat naar een team van boeiende kunstenaars die affiniteit hebben met een specifiek thema. Op die manier wil OpMaat synergieën ontwikkelen tussen gevestigde waarden en jonge talenten om tot een kruisbestuiving te komen en kennis uit te wisselen. Door samenwerking met jonge kunstenaars wil OpMaat hun praktijk verdiepen en hen een maximale zichtbaarheid naar een publiek toe geven (een opmaat voor verdere ontplooiing).

  3. Je regisseert nu een tekst van Kris Van Steenberghe. Heb je al eerder met hem gewerkt? Hij schreef de prachtige theatertekst 'Adela en Helena' over de odyssee van de moeders van Hans Kusters en Jean Kluger. Een voorstelling die ik enkele jaren geleden regisseerde met onder andere Chris Lomme in de cast.

  4. Je hebt al heel wat geschreven, geregisseerd, geënsceneerd, zowel in Vlaanderen als in Nederland. Aan welke voorstelling koester je de meest waardevolle herinneringen? Dat zijn er heel veel. 'Wintersprookje' vond ik een bijzondere productie vanwege het samengaan van tekst, muziek en dans. Een gezinsdrama tegen de achtergrond van de sluiting van de mijnen. 'Nora en Bouwmeester Solness' van Ibsen. Ik ben grote fan van het werk van Ibsen. Bij beide stukken werd een interessante scènografie ontwikkeld. Dat gekoppeld aan een inspirerende cast leverde spannend theater op. 'De ontdekking van de hemel' Deze voorstelling was jammer genoeg alleen in Nederland te zien. Ik was heel tevreden met mijn bewerking van deze meesterlijke roman van Harry Mulisch. Het leek een bijna onmogelijke opdracht, maar als je dan tenslotte merkt dat je er in slaagt om een heldere dramatische vertelling te creëren...
  1. Tenslotte: Welk theaterstuk staat er nog op je verlanglijstje? Ik kijk uit naar mijn bewerking van de roman 'Tonio' van A.F.Th. van der Heijden. Vanaf januari 2020 te zien in de schouwburgen in Nederland. Helaas niet te zien in Vlaanderen!

 

'Woesten' van Igance Cornelissen en OpMaat
donderdag 10 oktober om 20.15 uur
de Warande, Schouwburg
meer info en laatste tickets

cast van Woesten
Deze site gebruikt cookies
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Als je verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.
Meer informatie