Mariska de Groot

UIT HET DONKER III

5.02 tot en met 8.02
van 18 tot 23 uur
de Hoge Rielen
vrije bijdrage

Meer dan 3000 wandelaars bezochten vorig jaar het mooi uitgelichte kunstenparcours UIT HET DONKER. Ook in 2020 maken we een nieuw wandelparcours met bijzondere installaties die een relatie aangaan met de natuur en architectuur van de Hoge Rielen. En voor wie onderweg even wil rusten, is er Café Halfweg. Wij hopen alvast dat het sneeuwt!

vrije bijdrage

UIT HET DONKER III is gratis, maar we stellen een vrije bijdrage erg op prijs omdat de verhoopte subsidies voor dit project helaas niet toegekend werden.

praktische tips

  • volg de plattegrond die je ontvangt aan de Winterbar
  • de lus is ongeveer 3 km
  • honden zijn niet toegelaten op het domein
  • winterkleren en wandelschoenen zijn aanbevolen
  • kinderen zijn natuurlijk heel erg welkom, een terreinbuggy is ideaal
  • TIP: neem een zaklamp mee
  • rolstoelgebruikers kunnen een alternatieve route nemen over verharde wegen, je mist dan enkel installatie A1
  • laatste vertrek: 21.30 uur

VERGROOT DE PLATTEGROND

plattegrond UIT HET DONKER

kunstenaars

Joris Van de Moortel (BE)

A dubious Pilgrimage

Voor UIT HET DONKER presenteert Joris Van de Moortel samen met zijn UR Gerausch Kammer Ensemble in de bossen van de Hoge Rielen de installatie en bijhorende performance ‘Forest Préparée (in Metal)’.

Omgeven door bomen neemt de installatie de vorm aan van een modern altaar. Ze huisvest een sonische orkestratie van 42 luidsprekers, die zich vermengt met de natuurlijke geluiden van het bos tot een diep constant gedreun. Deze vrije compositie wordt gegenereerd en geactiveerd door de overblijfselen van een liveoptreden en wordt tijdens het festival begeleid door Van de Moortels nieuwe videoproductie en soundtrack ‘Weird Weirdness’.

UR Gerausch Kammer Ensemble

Op vrijdag 7 februari kun je getuige zijn van het UR Gerausch Kammer Ensemble dat enkele nieuwe tonen in de nachtelijke geluiden van het bos injecteert. Mauro Pawlowski huilt de ‘7 moralistische liederen’ geschreven door Van de Moortel (zoals opgenomen op de gelijknamige  12 ”Vinyl), Krist Torfs (Condor Gruppe) is van plan om op enkele toms en bellen onder het podium te bonzen, Niels Latomme (Beyt All Tapes) is vooral van plan om te doen wat hij doet, terwijl Geoffrey Burton (CV eerste klas EU-gitarist) van plan is zijn gitaar en vertrouwde FX-uitrusting te gebruiken. Samen spelen ze een rommelige en onorthodoxe mis verlicht door een leger van kaarsen en omgeven door de duistere mysteries van het bos.

Een eredienst die u niet mag missen.

vrijdag 7 februari tussen 20 en 23 uur
100 meter van Café Halfweg


Daems van Remoortere (BE)

Ballooning a House

Op een stuk land in Tiengemeten, een eiland in de Nederlandse provincie Zuid-Holland  dat geregeld onder water loopt,  staat een klein arbeidershuisje van het einde van de 18de eeuw. Dit huis vormt de inspiratie voor ‘Ballooning a House'. In de oude woning overnachtten vroeger de arbeiders wanneer ze niet meer aan het vasteland geraakten door hoog water.

In de video-installatie 'Ballooning a House' begint er stilaan een bol te groeien als een gigantisch zwart gat in de nostalgische woning. Het werk toont hoe de werkelijkheid uiteindelijk de illusie overneemt. De projectie wordt in situ op de waterrand opgesteld. Wanneer het huis uiteindelijk tegen de vlakte gaat en er rook gevormd wordt door de vallende onderdelen van het gebouw, verspreidt de rook zich verder buiten de projectie - de rook wordt echt. Deze video-installatie is een surrealistisch spel tussen de projectie en de omgeving.



Club Efemeer (BE)

z.t.
2020

Club Efemeer maakt atypische in-situ lichtinstallaties en scenografie. Hun autonome en interactieve creaties gaan vaak in dialoog met muziek, podiumkunsten, beeldende kunst en openbare ruimte. Club Efemeer is een samenwerking tussen de jonge Belgische kunstenaars Maarten Vanermen en Arnaud De Wolf met de steun van Cas-co, Leuven.

Voor Uit het Donker maken ze een laserinstallatie die inspeelt op de natuurlijke omgeving van de vijver. Via een minimale maar radicale ingreep creëren ze een maximaal subliem effect.


Mariska de Groot (NL)

CineChine
2012 - 202

Mariska de Groot is geïntrigeerd door het fenomeen en de geschiedenis van optische geluid. Ze maakt en performt met haar grote, veelal analoge en mechanische, licht-naar-geluid instrumenten en installaties die dit principe van optisch geluid op nieuwe manieren onderzoeken. Haar werk refereert vaak naar uitvindingen van weleer, waarmee ze multi-zintuiglijke en fenomenologische ervaringen van licht, geluid en beweging in de ruimte opwekt.

Voor de loods in de Hoge Rielen adapteert ze haar installatie ‘CineChine’ naar 8 projectoren in een landschappelijke opstelling op de grond.

In het filmapparaat worden lichtprojecties van snelle grafische patronen omgezet in geluidstrillingen. In ‘CineChine’ ervaar je in fysieke proporties dit verschijnsel - optisch geluid, een uitvinding uit de jaren 1910 en toegepast in celluloid en de synthesizers uit de Sovjet Unie - waarbij licht en geluid gelijk zijn.

Objecten die doen denken aan een gedemonteerde filmmachine bevinden zich in de ruimte. Licht wordt geprojecteerd door roterende schijven met een geperforeerd grafisch patroon, waardoor een constructivistisch lichtspel ontstaat. De veranderende lichtfrequenties worden opgepikt door lichtgevoelige luidsprekers en omgezet in geluid. Snel wordt duidelijk dat de geluiden die je hoort direct kunt linken met de projecties die je ziet. Alle licht is potentieel geluid.

De transdisciplinaire compositie van ‘CineChine’ behandelt elementen van cinematografie vanuit het oogpunt van de projector. Het perspectief van tijd & ritme en licht & geluid is gebaseerd op projectie, sluitertijd en het ritme van de machine.


Cod.Act (Zwitersland)

pTon/2
2017

Deze geluidsinstallatie van het Zwitserse kunstenaarsduo Cod.Act (André Décosterd and Michel Décosterd) speelt in op de relatie tussen mechanica en geluid. Een gesloten buis wordt in beweging gezet door torsiemotoren, kronkelt als een slang en produceert tegelijk ook geluid.

De oorsprong van de muziek die door πTon gecreëerd wordt is een diep geluid van een basklarinet. Het evolueert volgens zijn bewegingen en wordt verspreid door luidsprekers in zijn lichaam. Wanneer πTon langzaam beweegt, produceren de kronkelingen sensuele geluiden als diepe ademhalingen. Wanneer de bewegingen snel, nerveus en brutaal worden, ontwikkelt het wezen een scherp geluid doorheen de buis, als een nerveuze stroom.

met dank aan

het Mondriaan Fonds en Soudal

 

logo Mondriaanfonds

logo Soudal

WinterWarm Festival

De bossen van de Hoge Rielen zijn voor de vierde keer het feeërieke decor voor het vijfdaags WinterWarm-festival. We presenteren opnieuw een spannende en gevarieerde mix van theater, muziek, workshops en installaties in de typische WinterWarmsfeer. Nieuw tijdens WinterWarm IV is onze eerste Bonte Zondag voor families.

meer info

programma WinterWarm 2020

Deze site gebruikt cookies
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Als je verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.
Meer informatie