Schouwburg de Warande
Bart Van der Moeren

inspirerende afterwork voor leerkrachten

Waaranders

'Waaranders' is een samenwerking van de Warande, Bibliotheek & Archief Turnhout, docAtlas, Kunst in Zicht en MOOOV.
Welkom in de Warande! Ah ja, waaranders?

Programma

  • 15.30 - 16.30 uur: inloopmoment met hapje en drankje
    Ontdek het educatief aanbod van alle partners.

  • 16.30 - 17.30 uur: auteurslezing Tom De Cock
    Tom De Cock is televisiepresentator, radio-dj én auteur van het boek 'Lily'. Hij geeft een lezing over zijn eigen leesgeschiedenis en zijn (bescheiden) kijk op leesbevordering.

  • 17.30 - 17.45 uur: pauze

  • 17.45 - 19 uur: workshop met broodje
    Keuze uit vier inspirerende workshops:
    • Workshop 1: Eerste hulp bij leesmoeilijkheden: van herkennen tot aanpakken door Sabine Hechtermans van Eureka (voor leerkrachten lager onderwijs)
    • Workshop 2: Het Archief voor Onderwijs door MEEMO (voor leerkrachten lager en secundair onderwijs)
    • Workshop 3: Lezen, spreken en schrijven vanuit kunst door Isabel Kennis (voor leerkrachten NT2 onderwijs)
    • Workshop 4: Wonderkamer - Wereldklassen door Joke Klaassen (voor leerkrachten 4 tot 6de leerjaar)
    • Workshop 5: Waar begint een tentoonstelling? door Harm van Zwol (voor leerkrachten lager en secundair onderwijs)

Over de workshops

Workshop 1: Eerste hulp bij leesmoeilijkheden: van herkennen tot aanpakken

door Sabine Hechtermans van Eureka
voor leerkrachten lager onderwijs

In deze workshop verken je samen met Sabine hoe het is om een leerstoornis of leerprobleem te hebben, of anderstalig te zijn. We bekijken samen hoe je deze leerlingen kan ondersteunen.
Als je deze leerlingen niet tijdig of efficiënt ondersteunt, heeft dit een grote impact op hun zelfvertrouwen.

Dit is geen theoretische uiteenzetting maar een workshop waarin praktische tools worden aangereikt die meteen inzetbaar zijn op de klasvloer. Sabine maakt graag tijd voor een interactieve workshop waarbij voldoende ruimte is om ook op jouw vragen in te gaan.

Eureka staat voor "van mankement tot talent".

 

 

Workshop 2: Het Archief voor Onderwijs

door MEEMO
voor leerkrachten lager en secundair onderwijs

Wil je je les upgraden met beeld- of geluidsfragmenten? In de online beeldbank Het Archief voor Onderwijs vind je snel en gemakkelijk wat je zoekt: filmpjes, video’s en audiofragmenten van nationale en regionale omroepen en cultuur- en erfgoedorganisaties. En, niet onbelangrijk: helemaal afgestemd op de eindtermen en leerplandoelen.

Wil je deelnemen aan deze workshop? Activeer alvast een account (houd je lerarenkaart of stamboeknummer bij de hand)! En breng zeker je laptop of tablet mee en een hoofdtelefoon. 

Schrijf je je in voor deze workshop, geef dan even aan of je al bekend bent met Het Archief Voor het Onderwijs. Ook specifieke vragen kun je kwijt in het inschrijvingsformulier. 

 

Workshop 3: Lezen, spreken en schrijven vanuit kunst

door Isabel Kennis
voor leerkrachten NT2 onderwijs

Ontdek het kunstboek ‘Je ziet altijd meer’. Het boek is geschreven in eenvoudige taal. Leer hoe je zelf eenvoudige teksten kunt schrijven bij kunst en met anderstalige cursisten kunt spreken over kunst.

 

Workshop 4: Wonderkamer - Wereldklassen

door Joke Klaassen
voor leerkrachten 4 tot 6de leerjaar

Hoe kun je creatief werken rond Wereldburgerschap? Door te vertrekken vanuit de verwondering stimuleren we leerlingen om anders te kijken naar hun wereld. Je leerlingen verkennen aan de hand van kunst-educatieve opdrachten de klas-, school- en leefomgeving.

Deze workshop toont je hoe je stap voor stap kunt bouwen aan een ‘Wonderkamer’. Hiervoor kun je plukken uit 9 uitgewerkte lesmodules, waarin alle muzische vormen aan bod komen: muziek, dans, media...

 

Workshop 5: Waar begint een tentoonstelling?

door Harm van Zwol, educatiemedewerker de Warande
voor leerkrachten lager, secundair onderwijs en academies

Onder leiding van een gedreven moderator (zelf kunstenaar en tentoonstellingsmaker) maak je spelenderwijs kennis met het begrip hedendaagse kunst en tentoonstellen. Dit doe je aan de hand van vertrouwde, dagdagelijkse voorwerpen en een tentoonstellingsruimte in de vorm van een maquette.

Associatief tot verhalen komen. Thema’s uitdenken. Ingaan op je buikgevoel als het om presenteren gaat. Samenwerken, met de bril van een kunstenaar of curator op je neus.

Kom met lege handen. En gun jezelf de verwondering van "zo had ik het nog nooit bekeken"!

 portret Tom De Cock
Michiel Devijver