Opbrouck & Brahms: het Requiem van Brahms in een nieuw daglicht - met Wim Opbrouck als zoekende mens
-
wo 28 feb 2420.15 - 22.15de Warande, TurnhoutSchouwburg, zittend
Johannes Brahms is een icoon. Zeg Johannes, en je weet dat het om Brahms gaat. Maar hoe goed kennen we Brahms echt? Hoe dicht laat hij ons bij zich komen in zijn muziek?
De grote thema’s van deze klassieker, verdriet en hoop, worden universeel en tastbaar gemaakt: het wordt een nog menselijker requiem waarin herkenning, verbeelding en troost centraal staan. Brahms’ Ein Deutsches Requiem toont de negentiende-eeuwse mens in zijn zoektocht naar verlossing bij verlies.
De eenentwintigste-eeuwse versie van het Vlaams Radiokoor en Het Banket voert de zoekende en denkende mens van vandaag op: net zoals Brahms naar de juiste noten en melodieën zocht om een beetje troost en wat hoop te brengen in tijden van tegenslag, zo zoekt onze denkende mens de juiste woorden, de juiste lijnen, de juiste beelden om te troosten en te hopen.
Wim Opbrouck speelt die zoekende mens. Hij tekent zich een weg door de duisternis, op zoek naar verlichting en hoop - tot hij wordt meegenomen op de hemelse noten van Brahms en Schumann.
programma
- Robert Schumann, Kinderszenen, op. 15
- X. Fast zu ernst
- I. Von fremden Ländern und Menschen
- Johannes Brahms, Ein deutsches Requiem, op. 45
- I. Selig sind, die da Leid tragen
- I. Selig sind, die da Leid tragen
- Robert Schumann, Kinderszenen, op. 15
- XII. Kind im Einschlummern
- XII. Kind im Einschlummern
- Johannes Brahms, Ein deutsches Requiem, op. 45
- II. Denn alles Fleisch, es ist wie Gras
- III. Herr, Iehre doch mich
- IV. Wie lieblich sind deine Wohnungen
- V. Ihr habt nun Traurigkeit
- VI. Denn wir haben hie keine bleibende Statt
- VII. Selig sind die Toten
hertaald requiem
Het Banket creëert voor deze uitvoering een hertaalde en meer universele tekst, die het geloof overstijgt en de mens nog meer op de voorgrond plaatst. Een nog menselijker requiem. Door te bouwen op het thema van transformatie – van graan naar oogst, van blad naar aarde, van het aardse naar het hiernamaals – neemt de nieuwe tekstbewerking heel wat motieven over uit het Bijbelse origineel, maar zet die in een ruimer perspectief, zodat een heel breed publiek zich hierin kan herkennen.
credits
concept, tekst en regie: Het Banket
dirigent: Bart Van Reyn
piano: Jan Michiels en Inge Spinette
sopraan: Lore Binon
bas: André Morsch
acteur en tekeningen: Wim Opbrouck
foto: Damon De Backer
Bezetting Vlaams Radiokoor
sopraan: Sarah Abrams, Annelies Brants, Heleen Goeminne, Karen Lemaire, Kristien Nijs, Kelly Poukens, Evi Roelants, Sarah Van Mol
alto: Helen Cassano, Victorina Eeckeloo, Eva Goudie – Falckenbach, Govaart Haché, Lieve Mertens, Noëlle Schepens, Paul Sojo, Ellen Wils,,
tenor: William Branston, Gunther Claessens, Paul Foubert, Etienne Hekkers, Ivan Goossens, Paul Schils, Yves Van Handenhove, Roel Willems
bas: Conor Biggs, Jean Manuel Candenot, François Heraud, Alberto Martinez, Andrés Soler Castaño, Philippe Souvagie, Thomas Vandenabeele, Jan Van der Crabben