Huisfotograaf Bart Van der Moeren en ZANDGROND
Wat maakt de Kempen interessant voor jou als fotograaf?
Twintig jaar geleden startte ik met het documenteren van wat voor mij “De Kempen” betekent. Ik maak vooral beelden met een nostalgisch gevoel, beelden die mogelijk binnen enkele jaren niet meer te vinden zijn. De Kempen worden voor mij interessant bij het verlaten van de steenwegen. De vele steegjes in de dorpskernen die overgaan in woonstraten en wijken, en verder uitdijen tot weidelandschappen en bossen. In elke straat vind je wel iets opmerkelijks. Ik ga op zoek naar niet alledaagse beelden, het buiten de lijnen kleuren zonder dat het opvalt. Kempenaars kunnen dat zeer goed.
Hoe sluit jouw werk aan bij dat van Jakob Smits?
Voor deze tentoonstelling selecteerde ik foto’s van boerentaferelen. Ik stond er zelf van versteld hoeveel gelijkenissen er zijn met het werk van Jakob Smits. Niet alleen de onderwerpen (koeien, schapen, het boerenerf, een molen …), maar ook de composities. Zo zie je op de tekening ‘Melken’ van Smits twee koeien en een boer. De boer melkt één van de koeien en de koppen van de koeien zijn niet zichtbaar. Een van mijn foto’s ‘Boer en boerin met drie koeien’ is bijna identiek, maar dan honderd jaar later gemaakt. Een boer en boerin kijken naar de achterwerken van drie koeien, de koppen niet zichtbaar, de melkmachine doet het werk.
Wat betekent het voor jou om tentoon te stellen in de Warande?
Ik ben ontzettend blij dat ik uitgenodigd ben om aan deze tentoonstelling mee te werken. Sinds 2004 werk ik als fotograaf voor de Warande, maar ik heb nog niet geëxposeerd in de vernieuwde expo[1]ruimte. Ik kijk ernaar uit!