Expo over Vlaamse skategeschiedenis: “Skaters zijn van rubber gemaakt”

Max van Raamsdonck
Bart Van der Moeren

De Warande is de ideale locatie voor alle cultuurvormen, ook de minder evidente. Heel wat jonge skaters leerden hun eerste tricks op de pleintjes aan de Kuub en de Futur. Max van Raamsdonk cureert deze zomer een tentoonstelling over de Vlaamse skatecultuur. 

Max vraagt ons om af te spreken in Woodz, de Turnhoutse skateshop op een boogscheut van de Warande waarvan hij een jaar manager was. “Tuurlijk heeft Vlaanderen een skategeschiedenis”, zegt hij. “Je kan de link met Amerika niet ontkennen. Zonder de oude garde hadden we het niet gekund maar anders dan in de VS is het fenomeen hier nog aan het opkomen waardoor de community jonger is. Skaten is meer mainstream maar de rauwheid is gebleven.” Expo over Vlaamse skategeschiedenis: “Skaters zijn van rubber gemaakt” De Warande is de ideale locatie voor alle cultuurvormen, ook de minder evidente. Heel wat jonge skaters leerden hun eerste tricks op de pleintjes aan de Kuub en de Futur. Max van Raamsdonk cureert deze zomer een tentoonstelling over de Vlaamse skatecultuur. 22 23 Het was precies dat rauwe randje dat Max als tiener naar het skaten trok. “Het maakte deel uit van de counterculture, dat vond ik vet. Het gaat om de sport zelf natuurlijk, om de kleding ook, de muziek die er bij hoort. Maar het belangrijkste zijn de mensen. Ik vond mensen zoals ik: misfits, buitenbeentjes. Ben je een skater en trek je waar ook ter wereld naar een skateplein, dan maak je overal vrienden. Na vier jaar ben ik afgehaakt. Bij een ongeluk met het skaten heb ik mijn achillespees geblesseerd en mijn schouder was uit de kom. Ik was er wel klaar mee.”

Beeldmaker

Vandaag studeert Max fotografie en film aan de St. Joost School of Art & Design in Breda. “Ik dicht veel en ik schrijf veel, als reflectie, vooral naar binnen. Met foto’s geef ik mijn blik op de wereld weer. Ik heb altijd foto’s gemaakt en mensen vastgelegd. Door portret of via documentaires. Zo maak ik installaties waarin bezoekers met een knoppensysteem een interview op video kunnen kiezen. Ik werd bijvoorbeeld zelf slachtoffer van politiegeweld en ben benieuwd hoe anderen daar mee omgaan. Die video’s deel ik ook via mijn sociale media.” Vorig jaar was Max een van de deelnemers van Miks, het jongerenproject waarvoor de Warande samenwerkt met jeugdhuis Wollewei en filmorganisatie MOOOV. “M i k s is een geweldig platform. Jonge kunstenaars kunnen er onder begeleiding van professionals zichzelf ontwikkelen en hun creativiteit ontdekken, met als orgelpunt een tentoonstelling in de Warande. Wat het mij geleerd heeft? In het begin maakte ik nog redelijk infantiele dingen. Dankzij m i k s kon ik kritisch naar mijn eigen werk kijken. Zo besefte ik dat een mooi beeld niet alles is. Zonder conflict heb je geen verhaal.”

Wereldberoemde skaters

M i k s bracht Max naar de Warande en daar leidde een toevallig gesprek tot een groot project. “Vroeger werd er vaak illegaal geskatet in de open ruimte aan de exporuimte, onder de ingang”, legt Max uit. “Ik had aan Glenn, die de tentoonstellingen cureert, voorgesteld om er een contest te organiseren. Dat vond hij een goed idee maar hij stelde voor om er dan gelijk een expo bij te doen. Het wordt een retrospectieve van de Vlaamse skategeschiedenis. We hebben hier een aantal wereldberoemde skaters. Maité Steenhoudt bijvoorbeeld, en Axel ‘Crusher’ Cruysberghs en Lore Bruggemans, die allebei deelgenomen hebben aan de Olympische Spelen. Dat zijn internationale talenten. Met de skateshop Woodz en skateparken Boneyard en Jailyard hebben we ook in Turnhout verschillende skatetroeven in handen.” De tentoonstelling bestaat vooral uit videofragmenten op gouwe ouwe VHS-banden. “Er zijn ook heel wat kunstenaars die vroeger geskatet hebben - Dennis Tyfus bijvoorbeeld, van wie op hetzelfde moment een expo loopt in de Warande. Het wordt een viering van de skategemeenschap, een gelegenheid om de skatecultuur uit te dragen. En de contest komt er. Ik hoop dat er een paar skaters zijn die de ballen hebben om mee te doen. De trap telt zestien treden en je hebt maar een kleine run up en run off. Als het mis gaat, gaat het goed mis. Maar skaters zijn gemaakt van rubber, die vallen, springen weer recht en beginnen opnieuw.”

tekst: Wouter Adriaensen
foto’s: Bart Van der Moeren